نوار آبیاری و صرفه جویی در آب کشاورزی
نوشته شده توسط : پارس زانوس

هر سال که می‌گذرد، اهمیت صرفه جویی آب در آبیاری و کشاورزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. منابع آبی محدود شده‌اند و با توجه به کاهش بارش باران و گرم‌تر شدن کره زمین، مصرف اب باید حداقل پنجاه درصد کاهش پیدا کند. روش‌های آبیاری جدید نه تنها مصرف آب را کاهش می‌دهند، بلکه در کاهش مصرف کود، زمان آبیاری و هزینه نیروی انسانی هم کارساز هستند. نوار آبیاری یا همان نوار تیپ آبیاری توانسته کمک زیادی به کاهش مصرف آب در کشاورزی بکند. با گذشت زمان کوتاهی، تاثیرات استفاده از انواع مختلف لوله پلی اتیلن در کشاورزی و آبیاری خودش را نشان می‌دهد. 


کشاورزی بدون نوار آبیاری و معضلات آن

روش‌های زیادی برای کاهش مصرف آب در آبیاری سنتی وجود ندارند. در حقیقت برای صرفه جویی آب در روش‌های قدیمی، محدودیت عجیبی داریم و تا زمانی که به سمت استفاده از روش‌های آبیاری جدید نرویم، اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد. در روش آبیاری سنتی، معمولاً بخش زیادی از خاک را خیس می‌کنند و حتی جایی که گیاهی وجود ندارد، زمین خیس است.

با تابش آفتاب، این آب‌های ریخته شده در مکان‌های اضافه، بخار می‌شوند و در نتیجه هدر می‌روند. راه حل ساده‌تر این است که آب را با فشار کمتر و فقط در نزدیکی گیاه بریزیم. روش بعدی این است که تمام منطقه آبیاری پر از گیاه باشد. مانند چمنزارها، مزارع گندم و جو و ذرت، که البته باز هم مشکلاتی دارد.

 

 

 

ادامه مطلب در صرفه جویی در آب کشاورزی با نوار آبیاری 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: